<< DEZE WEBSITE IS VERHUISD NAAR WWW.ITALIAANSERACEFIETSEN.COM >>

Dia’s uit de jaren ’70

In Verzamelingen on 29/01/12 at 17:45

Reacties van lezers zijn altijd leuk, maar helemaal als ze over de post goodies sturen. Ad Steenbakkers pakte wat dat betreft weer eens uit.

Cinzia @ Italiaanse Racefietsen

Cinzia, jaren '70, Schijndel.

(klik foto’s voor vergrotingen)

Deze keer stuurde Ad me een aantal dia’s van foto’s gemaakt op fietsbeurzen in de zeventiger jaren. Prachtige kleuren en leuk om de auto’s uit die tijd in de achtergrond te zien.

Helaas heb ik geen diascanner, dus ik kon de beelden niet digitaliseren. Ik heb er daarom zo goed en zo kwaad als het ging maar met een creatieve oplossing (zaklamp en digitale camera) iets van proberen te maken. Het resultaat is gelukkig toch nog redelijk geworden.

Het verhaal achter deze dia’s van Ad, uit zijn mailtje aan mij:

“Vandaag bekeek ik na vele jaren mijn dia’s die ik maakte van racefietsen in de 70-er jaren. Ik woonde toentertijd in Schijndel en daar finishte vaak Olympia’s Ronde van Nederland. Bovendien werd er een profronde georganiseerd, zeker ook omdat André Gevers van Schijndel komt (hij was wereldkampioen bij de amateurs in 1975).

Op een van de dia’s kom ik het merk Cinzia tegen, uiteraard een stalen frame, kleur groen. Cicli Cinzia, in Osteria Grande, staat op internet, maar toegegeven: ik zie geen racefietsen meer. De ene foto van Cinzia werd gemaakt in Schijndel, de andere op de IFMA in Keulen. Ik vermoed ergens tussen ’75 en ’77. Op de IFMA werden ook de foto’s van GIOS en CBT Italia gemaakt. Verder nog vanuit Schijndel een Alan, Rossin én Rossino.”

Het merk Cinzia (foto) bleek te ontbreken in de merkenlijst, dus die heb ik dankzij Ad meteen van een update kunnen voorzien. Daarna ben ik ook nog even op onderzoek uitgegaan of ik er meer over kon vinden.

Wat blijkt: de vroegere racefietsen van Cinzia werden gemaakt in Bologna. Cinzia Vittorio maakte daarnaast ook fietsen met het merk Adorni (foto). Die naam duikt tenminste in combinatie met de zoekopdracht Cinzia regelmatig op.

Als bonus zat er bij het pakketje ook nog een folder van GIOS uit 2004, met daarin ook de New A-90, het frame waar ik zelf op rijd. De brochure is in perfecte conditie, en daarom een hele mooie vervanging van het in veel slechtere staat verkerende exemplaar dat ik zelf al in mijn bezit had.

Al met al ben ik weer heel blij met deze verlate Sinterklaas, dus bij dezen: hartelijk bedankt, Ad!

(Het is overigens niet de eerste keer dat ik van Ad mooi materiaal mocht ontvangen. Twee jaar geleden verblijdde hij me al eens met een enorme hoeveelheid folders en wat later nog met een fraai scheermesje van Fausto Coppi.)

Plaats een reactie