<< DEZE WEBSITE IS VERHUISD NAAR WWW.ITALIAANSERACEFIETSEN.COM >>

Review: Lezyne minipomp

In Producten on 07/12/09 at 17:38

Logo Italiaanse Racefietsen weblogJos Helmer vroeg me of ik mijn ervaringen zijn met het Lezyne pompje dat ik kreeg met Sinterklaas niet wilde delen. Daarom een mini review van een mini pompje.

Lezyne Pressure Drive S met bevestigingsbeugel.

Lezyne Pressure Drive S met bevestigingsbeugel.

Voordat ik er eentje van de Sint kreeg had ik er eerder al zo eentje, maar die heb ik aan m’n pa gegeven, want die houdt ook wel van mooie dingetjes. En mooi en klein is ‘ie zeker, want helemaal vervaardigd van machinegedraaid aluminium. Kwaliteit dus.

Het pompje ligt stevig en stabiel in de hand en het mooie is: aan de binnenzijde van het handvat zit een rubberen slangetje met aan de ene kant een Schräder nippel en aan de andere kant een Presto nippel. Multifunctioneel dus.

Het slangetje zit in het popmpje geschroefd. Slim.

Het model wat ik nu heb is iets dikker, maar ook nog iets korter dan het vorige. Hij past dus perfect in de achterzak van mijn koerstrui (ik rijd zonder zadeltasje o.i.d.).

Maar desgewenst kun je hem ook monteren naast je bidonhouder, met meegeleverde kunstof bevestigingsbeugel. De klemmetjes klemmen zowel het bovenste gedeelte (het handvat) als het onderste gedeelte (zie foto).

Om het pompje daar goed te borgen zit er nog een extra stukje klittenband waarmee je het ding stevig vastzet. De binnenzijde daarvan is afgewerkt met wat lijkt een klein stukje kunstleer. Wellicht om beschadigingen en speling tussen pompje en ktittenbandband te voorkomen. Door al deze details rammelt er niets.

Pompen gaat heel vlot en vrij licht. Lezyne claimt dat er 30% minder slagen nodig zijn, maar dat heb ik nooit getest. Het vorige model dat ik had (de ‘Presure Drive’) kon een druk van 8.2 bar aan en ik had het idee dat ik mijn bandjes redelijk tot dat niveau kon oppompen, zonder zelf compleet paars aan te lopen.

Dus ik vermoed dat ik met mijn nieuwe (‘Alloy Drive S’) wel tot de 6.2 kom die als maximale waarde wordt aangegeven. Dat is wat minder hard, maar genoeg om mee thuis te komen.

Tenslotte: deze pompjes zijn beiden in 2008 in diverse testen van gerenommeerde fietsbladen als beste uit de bus gekomen, dus dat zegt misschien ook wel wat. Het blijven natuurlijk handpompjes, maar voor zulke kleine donders doen ze het naar mijn mening meer dan behoorlijk.

Voor mij persoonlijk ook belangrijk: klein genoeg om niet boven de rand van de achterzak van de koerstrui te piepen (het oog wil ook wat, nietwaar?).

  • Gewicht: 90 gram voor Pressure drive S en 112 gram voor de Alloy Drive S
  • Lengte: 17 cm (Pressure Drive S) en 16,5 cm (Alloy Drive S)
  • Prijs: net geen dertig euro

Meer info: www.lezyne.com

Share

Plaats een reactie